Den 4 februari hade vi en härlig kväll fylld med klokskap, idéer och erfarenhetsutbyte med 20 skarpa deltagare.
Den inleddes i vanlig ordning med kaffe och macka, hög ljudnivå, skratt och glada miner.
Därefter en timme på kvällens tema – möten.
Deltagarna fick skatta ett av sina återkommande möten utifrån ett antal påståenden och dela med sig av både goda och mindre bra exempel. När jag gick runt och tittade på skattningen var det skrämmande många 2:or och 3:or på den 5-gradiga skalan. Många upplever frustration kring att material inte skickas i förväg, fel personer kallas till möten, dålig mötesledning, alla kommer inte till tals, oklart syfte med mötet, dålig uppföljning osv.
Härlig energi uppstod när alla delade med sig av bra idéer under rubrikerna före, under och efter mötet. Det är verkligen givande nätverkande att få ta del av så mycket klokskap från alla typer av branscher och professioner.
Efter det blev det dags för träning – två energirika träningspass, 35 min röstträning med Ivan och 35 min ”fotografiet” tillsammans med Pa (lyssna – minnas – återberätta – konkretisera och ”måla” bilden).
Diskussionen kring temat grundade sig i studier som gjorts kring ämnet som visade på hur ineffektiva möten generellt kan vara, några av punkterna som lades som grund var:
Hälften av tiden vi är på möten, minst 6 v/år upplevs som ineffektiv.
Mötesledare tycker generellt sett att mötet är mer givande än deltagarna.
Att tvingas lägga värdefull arbetstid på ineffektiva möten är en bidragande orsak till stress och sjukskrivningar. Medarbetarna upplever att de slösar bort sin tid och att deras kunskap inte tas tillvara. Hela fyra av tio säger att möten tar mer energi än de ger.
Den beräknade totala lönekostnaden för svenska företags ”slösmöten” blir svindlande 170 miljarder kronor varje år – det är tre gånger så mycket som hela samhällskostnaden för vår sjukfrånvaro.
(källa Svenska Möten)
Under diskussionen kom det upp ett par reflektioner som fastnade hos mig:
- Avsluta mötet med 3 inspel – Hur var mötet (skala 1-5)? Hur var ditt bidrag (skala 1-5)?
- Sammanfatta mötet i en mening.
- Var klar över din roll i mötet – representerar du en avdelning, ett specialistområde eller dig själv?
- Landa möten i tydliga aktiviteter som följs upp
- Ett möte bör vara t ex 40 min förberedelse, möte 30 min, efterarbete 40 min.Vi checkade ut för kvällen med kommentarer som:
”Oj, vad vi skrattade hos Pa, först är det läskigt och när vi släpper loss är det underbart”
”Sååå roligt att träna röst och hitta andning, kraft och riktning”
”Det är viktigt att träna på kommunikation”
”Det var mycket roligare än jag förväntat mig”
”Jag ska bli en bättre mötesdeltagare och inte sitta och tycka mötet är tråkigt”
”Många bra tips kring hur jag kan göra våra möten bättre”
Så, vad är ditt bästa mötestips?
Marie Molin
Vice VD, Senior Partner & Ledarutvecklare
PS.
Nästa kvällsträff hålls i början av mars, håll utkik efter en inbjudan i inkorgen om du är med i Master Studio!