Några saker att tänka på för att ställa högkvalitativa frågor är:
Vad är syftet med frågan?
Se till att tydliggöra detta för dig själv till att börja med, och låt syftet styra hur du formulerar frågan. Är du till exempel ute efter specifik information, ställ då en specifik snarare än en allmän fråga. Kvalitativa frågor ska vara tydliga och direkta och får inte dölja en annan underliggande fråga eller avsikt. Tydliggör även syftet för personen du vill ställa frågan till.
Uppmuntra öppenhet genom att skapa trygghet
För många människor kan det kännas otryggt att öppet delge sina åsikter och känslor, särskilt kring ett känsligt ämne. Det är därför avgörande att du kommunicerar att du välkomnar personens ärliga svar, att du försäkrar att svaren inte kommer få negativa konsekvenser, och att du inte kommer att döma personen utifrån svaret.
Ställ öppna frågor
En öppen fråga uppmuntrar till mer utförliga svar, till skillnad mot en fråga som kan besvaras med ”ja” eller ”nej”. En öppen fråga börjar ofta med ”hur”, ”vad” eller ”varför”. I stället för att fråga ”Låter det här som en bra idé?” så kan du fråga ”Vad tänker du om den här idén?”.
Undvik ledande frågor
En ledande fråga uppfattas som att den är ute efter ett särskilt svar, vilket kan göra att den tillfrågade inte svarar helt uppriktigt. Till exempel kan du fråga ”Vad känner du inför det här projektet?” i stället för ”Visst ska det här projektet bli spännande?”.
Aktivt lyssnande
Att vara en aktiv lyssnare är minst lika viktigt som att ställa själva frågan. När du lyssnar uppmärksamt kan du ta till dig mer information, och det blir tydligare vilka följdfrågor du bör ställa. Genom att vara genuint nyfiken så bjuder du in till svar som kanske överraskar eller utmanar dina tankemönster, vilket i sin tur kan leda till ökad kreativitet och idérikedom.
Säkerställ att du förstått svaret
Vi människor gör alltid våra egna tolkningar av informationen i det som andra berättar för oss, baserat på egna erfarenheter och antaganden. Därför behöver du säkerställa att du verkligen har förstått svaret så som personen du ställt en fråga till vill att det ska förstås. Det kan du göra genom att återge för personen vad du har uppfattat av svaret för att ge personen möjlighet att bekräfta att du förstått, eller tydliggöra så att du förstår.
Att kunna ställa frågor på ett genomtänkt sätt, och verkligen lyssna på svaren du får, gör dig till en mer tillitsfull och trovärdig ledare eller medarbetare. Det är ett ovärderligt verktyg för att bygga starka relationer till dina kollegor så att ni kan samarbeta mer effektivt för att nå verksamhetens mål. Precis som i all kommunikation är även medvetenhet om hur vi använder vår röst och vårt kroppsspråk av stor betydelse för hur våra frågor uppfattas, och i sin tur vilka svar vi får.
Vill du bli bättre på att stärka dina kommunikativa förmågor och bidra till effektivt samarbete? I Ledarstudions program tränar du på att stärka alla aspekter av din kommunikation utifrån dina personliga utmaningar och behov. Våra program för ledare hittar du här: Ledarskapsutbildning, och för medarbetare på alla nivåer finns Individuell och personlig utveckling.