CSR
Systematiskt kvalitetsarbete
Detta dokument beskriver Ledarstudions systematiska kvalitetsarbete. Ledarstudion är ett litet och öppet företag där samtliga anställda samverkar kring kvaliteten i det vi skapar tillsammans.
Vår kvalitetspolicy
Grund
Ledarstudions vision är: Vi får människor att kommunicera bättre. Vår kvalitetspolicy utgår från vår vision och från vår verksamhetsidé som är att utveckla människors förmåga till en medveten och mer effektiv kommunikation. Detta gäller i möten med en person såväl som stora grupper. Det sker genom att varje deltagare ska öka förmågan att vara Begriplig, Intressant och Inspirerande och utveckla sin Närvaro, Angelägenhet och Uttrycksfullhet.
Målsättningen för Ledarstudion är att vara en stabil och långsiktig samarbetspartner till våra kunder.
Genom att ständigt utveckla och förbättra våra produkter och tjänster samt anpassa dem efter våra kunders behov ska Ledarstudion bibehålla och förstärka förtroendet hos våra befintliga och potentiella kunder.
Det interna kvalitetsarbetet är vårt viktigaste konkurrensmedel. Det innebär att alla handledare genomgår en gedigen certifieringsprocess i pedagogiken och teorierna vi använder, dvs. Ledarstudions koncept UFTâ – Utforskande Färdighetsträning.
Våra värderingar är omtanke, mod och kvalitet vilket ska synas i mötet med kund, mötet med varandra och i vår arbetsmiljö. Med det som utgångspunkt mäter och analyserar vi uppfattningar från kund respektive medarbetare. Vi arbetar med ständiga förbättringar avseende arbetsmiljö och ekonomisk uppföljning.
Vi ska uppfylla våra kunders förväntningar genom att:
- Leva våra värderingar, omtanke, mod och kvalitet
- Tillgodose våra kunders krav på anpassade tjänster så att vår träning ger avsedd effekt
- Hålla oss kontinuerligt informerade om utvecklingen inom vårt område
- Vara lyhörda för feedback från våra kunder
- Ta tillvara förslag och idéer från våra kunder och medarbetare
- Ständigt förbättra verksamheten och den egna kompetensen
- Uppmuntra det personliga engagemanget hos våra medarbetare
- Uppfylla lagar i Sverige och internationellt för uppdrag i Sverige och utomlands
Säkerställa leverans
Ledarstudion levererar utbildning i öppna program och skräddarsydda program. Varje leverans baseras på en design uttryckt i ett körschema som anpassas efter situation och kundens behov. Grunden i Körschemat utvärderas kontinuerligt och förfinas för att säkerställa att all utbildning sker efter en medveten och beprövad pedagogik. Kvalitetsnivån upprätthålls genom att alla handledare genomgått en standardiserad certifiering.
I skräddarsydda program skall utbildningen anpassas efter kundens specifika behov. För att säkerställa kvaliteten kommuniceras vid behov en detaljerad offert som godkänns av kunden. Under och efter leverans stämmer ansvarig huvudhandledare av med kunden.
Ledarstudion arbetar alltid i team om två, en ledarutvecklare och en scenspråkare (röst och kropp) och dessa team är inte fasta. Det innebär att samtliga ledarutvecklare arbetar med samtliga scenspråkare och de stödjer varandra i att säkerställa leveransen och att leveransen blir likvärdig i olika leveranser och över tid.
Avvikelser och reklamationer
Skulle kund ha synpunkter på att leveransen inte skett enligt överenskommelse hanterar ansvarig handledare detta med kunden och eskalerar till VVD Uppdragsleverans och Personal, ansvarig för samtliga handledare, om kunden fortsatt inte är nöjd. Frågan om kompensation fattas av denna eller om frågan är större eller principiell, av företagsledningen. Företagsledningen består av VD, VVD Utveckling och Design, VVD Uppdragsleverans och Personal, CFO samt Partner Övningar Scenspråk.
Revision för ständiga förbättringar
Ansvarig handledare har ansvar för att återrapportera sådana erfarenheter som kan innebära att utbildningens grundstruktur skall utvecklas. Ansvariga för design och utveckling av leveransen är VVD Utveckling och Design och Partner Övningar Scenspråk. Genom denna kontinuerliga återrapportering av erfarenheter säkerställs ständiga förbättringar i leveransen.
För att säkerställa att kundens uppfattning kommer fram genomförs uppföljningssamtal med kund och i tillämpliga fall deltagare. I både öppna och skräddarsydda program en digital enkät för att inhämta deltagarnas uppfattning om den genomförda utbildningen. Denna kunskap hanteras av ansvarig handledare. I många fall är den som är kundansvarig inte samma som den som levererat utbildningen, vilket innebär att den som är ansvarig för kunden utvärderar leveransen med den som ansvarat för denna.
Vid halvårsvisa företagskonferenser diskuteras väsentliga erfarenheter med samtliga handledare i syfte att förbättra och utveckla verksamheten.
Företagsledning och ledarutvecklare utgör tillsammans en Affärledning som säkrar kvaliteten i försäljnings- och leveransarbetet. Detta forum träffas en gång per månad.
Kvalitetsorganisation
Ytterst ansvarig för kvaliteten i verksamheten är VD. Ansvaret är delegerat vad avser innehållet i leveransen till VVD Utveckling och Design som ansvarar för att utbildningen är uppbyggd på ett sätt som når uppställda mål, samt till VVD Uppdragsleverans och Personal som ansvarar för att leveransen genomförs på ett kvalitativt sätt.
CFO, tillika systemansvarig, ansvarar för att det finns systemmässigt stöd för kundens godkännande av offert samt uppföljningsenkäter med deltagare. Genom Ledarstudions systemstöd, Zoho CRM, säkerställs kvalitet i planering, genomförande och uppföljning.
Varje leverans har en ansvarig handledare som har att genomföra, följa upp och rapportera de olika leveranserna. De team som levererar har ett ansvar att stötta varandra i att genomföra leveranser på ett kvalitativt sätt.
Utbildning i relevanta kvalitetsfrågor
Samtliga handledare genomgår en certifiering i handledning på Ledarstudion efter vårt koncept, UFTâ (Utforskande Färdighetsträning). Certifieringen innebär att man lär sig vår pedagogik och arbetssätt genom att själv delta i ett utbildningsprogram, att följa en kollega som genomför ett program, att första gången en handledare har ett program så körs det tillsammans med en erfaren handledare. Slutligen genomför handledaren ett program där en erfaren handledare följer programmet som observatör. Det faktum att våra handledare alltid arbetar i par, innebär att det dessutom pågår en kontinuerlig dialog om kvaliteten i leveransen.
Ledarstudion har tvådagarskonferenser varje halvår då utbildning sker i konceptet och nya moment i konceptet. Utöver detta har Ledarstudion personalmöten två gånger per termin då kvalitet och utveckling diskuteras.
De två handledargrupperna, Ledarutvecklare och Scenspråkare, träffas i sina grupper med regelbundenhet för att diskutera och utveckla verktyg, övningar och metoder.
Utveckling av kvalitetsarbete
Vår metod för kvalitetskontroll och kvalitetsutveckling skall årligen gås igenom på företagets konferens i januari och augusti.
Stockholm den 1 januari 2019
Lena Ahlström
VD
Systematiskt miljöarbete
Detta dokument beskriver Ledarstudions systematiska miljöarbete. Ledarstudion är ett litet och öppet företag där samtliga anställdas engagemang och kunskap tillvaratas.
Vår Miljöpolicy
Grund
Ledarstudion skall i alla situationer där miljöpåverkan kan ske agera proaktivt för att utgöra ett gott exempel och verka för en allt mindre miljöpåverkan.
Hur påverkar Ledarstudion miljön
Ledarstudion är ett tjänsteföretag som tillhandahåller utbildning och träning till uppdragsgivare, enskilda individer såväl som stora globala koncerner. Som tjänsteföretag är Ledarstudions miljöpåverkan relativt sett liten eftersom ingen fysisk produktion eller transport av varor sker. Den främsta miljöpåverkan är:
- El och uppvärmning av egna lokaler
- Resor till potentiella kunder och för leverans av utbildning utanför egna lokaler samt egna resor till konferenser
- Insatsvaror i arbetet och kundleveransen såsom möbler, kontorsmaterial, förtäring
- Avfallshantering, löpande samt utrangering möbler och teknik
- Hantering av kemikalier vid städning och renovering av lokaler
Företaget har endast tjänstebil för VD, använd mycket begränsat.
Ledarstudion har en aktiv dialog med fastighetsvärden som har en miljöpolicy, probitas.se/om-probitas/miljopolicy/ samt en leverantör av mat och hushållsvaror Mathem med ett ambitiöst miljöarbete, mathem.se/om-mathem/mathems-miljo-och-hallbarhetsarbete.
Målsättning
Ledarstudion vill proaktivt minska miljöpåverkan. Detta samverkar med att allt fler kunder påverkar Ledarstudions beteende genom att de i ramavtal kräver att deras leverantörer följer deras Code of Conduct .
För att kunna sätta mål och säkerställa att arbetet sker systematiskt och kontinuerligt skall analys av påverkan inom nedanstående områden ske minst en gång per år och rapporteras till styrelsen med förslag på reviderade mål som säkerställa vår policy att gradvis minska vår miljöpåverkan.
- Konsumtion av el och värme och ursprung samt ev. utsläpp av relevanta ämnen
- Resor utanför Stockholm, längd och färdmedelstyp, samt utsläpp av relevanta ämnen.
- Andel av inköp av ekologiskt, närodlat, miljövänliga alternativ etc
- Metod för avfallshantering, andel sorterat etc
- Rapport från städföretag och fastighetsskötare angående materialval – och åtgång.
Målstyrning av detta ska ske genom att årligen stämma av dessa fem områden och sträva efter bättre värden år efter år. Med bättre värden avses en utveckling där Ledarstudions negativa påverkan minskar och att Ledarstudion stegvis går mot ökad hållbarhet.
Aktiviteter för att ge styrelsen rätt beslutsunderlag skall vara:
- En årlig energikartläggning genom samråd med fastighetsvärden.
- En årlig sammanställning av resor gjorda utanför Stockholms närområde (resor inom Stockholm sker nästan undantagslöst i kollektivtrafik) och en bedömning av miljöpåverkan.
- En årlig analys av vår leverantörs miljöarbete jämfört med konkurrenter samt en analys av inköpens miljöpåverkan som andel ekologiskt, närodlat etc.
- En årlig analys av avfallshanteringen, matsvinn, källsortering etc.
- En årlig rapport från städfirma och fastighetsägare om utvecklingen i deras miljöarbete.
Dessa analyser skall göras per den sista september och utgöra underlag för målsättning, planläggning och budget för kommande verksamhetsår.
Miljöorganisation
Det systematiska miljöarbetet är delegerat av styrelsen till VD Lena Ahlström. Ansvaret för de olika områdena där Ledarstudion har en större påverkan på miljön är delegerat till:
El och värme – CFO Gunnar Ahlström
Resor – vice VD Marie Molin, handledaransvarig
Inköp – Administrativ samordnare Malin Hultin
Avfallshantering – Administrativ samordnare Malin Hultin
Externa relationer; städfirma, fastighetsvärd etc. – CFO Gunnar Ahlström
Miljöutbildning
I samband med företagets två årliga konferenser är hållbarhetsarbetet en obligatorisk punkt som innehåller både utbildning i policies och en dialog om beteenden och förbättringsmöjligheter.
Stockholm den 1 juni 2019
Lena Ahlström
VD