Att göra sin presentation och säljpitch så levande att den ”drabbar” lyssnaren/kunden kräver ett kroppsspråk, en röst och ett innehåll som berättar samma story. Kraven ökar om det dessutom ska göras i en mässmiljö med flera tusen besökare, med hög ljudnivå och korta möten. Detta är situationen för Ericssons konsulter, kundansvariga och teknikutvecklare på Mobile World Congress 19 som årligen arrangeras i Barcelona.
Ledarstudions skräddarsydda uppdrag i storytelling började i Kista där vi tränade ca 90 personer. Vi följde upp den insatsen i Barcelona med ytterligare ca 90 personer. Sedan följde träning på plats i Ericssons mycket ambitiösa utställning,
Frågor som deltagarna funderade på var – Hur kan rösten och kroppen hålla i fyra dagar? Hur hittar jag den bästa storyn som fångar min lyssnaren på några ögonblick? Vilket är det för första och sista intrycket kunden får och hur blir det komplexa begripligt intressant på några sekunder?
Vi coachade och tränade Ericsson anställda med olika ålder, kön och erfarenheter och dessutom från olika kulturer. Deltagarna visade ökad närvaro, uttrycksfullhet och förmåga att fånga sina åhörare i denna högteknologiska miljö.
Vi på Ledarstudion har en stark förhoppning att träningen bidrar till att det knyts viktiga kundrelationer på MWC 19 som leder till goda affärer för Ericsson.